Bardzo popularny temat na początku każdego roku. Przewidzenie, w którym kierunku rozwinie się kreacja stron internetowych i aplikacji. Do tej pory przechodziliśmy przez wiele różnych stylów, które często były inspirowane wprowadzeniem nowych technologii sieciowych, jak to zwykle bywa stare jest zastępowane nowym. Często wymaga to wiele czasu, ale w 2013 roku przeżyliśmy prawdziwą rewolucję.
Flat design
Główny nurt designu skierował się w kierunku płaskiego/czystego designu (ang. flat design).

Strona przygotowana w stylu flat desing – Frost
Jest to styl pozbawiony dodatkowej głębi tworzonej poprzez cienie, gradienty, perspektywę i elementy 3D. Totalnie ascetyczny wygląd wypełniony kolorami na dużych powierzchniach. Ogromne kroki w propagowaniu tego stylu poczyniły takie firmy jak Microsoft, wypuszczając Windows 8 wraz z METRO UI, Apple z iOS7 i Google, który odświeżył swoje aplikacje.
Wiele elementów wykorzystywanych w tej technice jest możliwych do wykreowania bez mozolnych prac związanych z grafiką i jej wycinaniem.
Obrazy i filmy w tle
Kolejny istotny element to duże, wysokiej jakości fotografie w tle. W ostatnim czasie stało się to bardzo popularne. Wykorzystując ten element, wiele stron stało się podobnych do siebie. Dlatego idealnym rozwiązaniem jest umieszczenie w tym obszarze dodatkowych elementów akcji, ciekawie wyglądającej typografii, ewentualnie umieszczenie filmu w tle. Nie wróżę źle temu nurtowi, ale w wielu przypadkach z którymi się spotkałem, nie spełnia swojej roli na stronie.

Spotify – strona prezentuje film w tle
Strona typu Single Page
Kolejny trend, który odbijał się coraz większym echem w 2013 roku, a na pewno w 2014 roku nie zaniknie, to strony przewijane. Cała oferta wraz z kontaktem są ulokowane na jednej, często bardzo długiej stronie. Menu na tych stronach ma na celu usprawnienie nawigacji pomiędzy kolejnymi sekcjami, czasami wiąże się to z dodatkowymi efektami wywołanymi przewijaniem.
W naszym portfolio też się pojawiły takie strony.
Typografia
Prezentacja tekstu na stronach sprawia nadal najwięcej problemów. Wraz z momentem, gdy Web Developerzy uzyskali CSS3 i @font-face, zaistniała możliwość kreowania pięknych tekstowych wiadomości. Z każdą kolejną wersją przeglądarek internetowych uzyskujemy kolejne ciekawe efekty, które można osiągnąć dynamicznie z tekstu bez wykorzystania grafiki.
Responsywność
Nie mogłem się doczekać tego rozdziału, bo jest to temat, który chciałbym w najbliższym czasie o wiele bardziej rozwinąć. Responsywność w stronach internetowych i aplikacjach, to odpowiednie dostosowanie wyglądu do różnej wielkości wyświetlaczy.
Przygotowanie grafiki i jej zakodowanie to nie lada wyzwanie dla projektantów. Jest to technologia, która zyskiwała na popularności w 2012 roku, ale dopiero w połowie 2013 w Polsce stała się standardem. To właśnie dzięki responsywności i kodowaniu stron pod rożne szerokości wyświetlaczy, grafika stała się o wiele bardziej uproszona. Responsywność będzie wyznaczać kierunki rozwoju web designu dopóki do przeglądania stron internetowych będziemy wykorzystywać telefony i tablety. nie wyobrażam sobie internetu bez responsywnych stron internetowych. W ostatnim czasie nawet Google zaleca tą technikę przygotowania stron internetowych i nie nieuniknione, że algorytmy robotów, które będą przeglądały nasze strony internetowe, będą w pewien sposób promować bardziej dostosowane strony do panującej mody.
Obecnie wg. Gemius w Polsce ruch internetowy generowany z urządzeń mobilnych jest na poziomie 8%, też dlatego nie możemy sobie pozwolić na rezygnację z tej rosnącej liczby potencjalnych klientów.
Co dalej?
Trendy pomagają nam określić co w danym momencie jest popularne i skuteczne marketingowo, ale są na tyle elastyczne, że pozwalają nam czasem łamać reguły. To własnie łamanie reguł kreuje kolejne trendy. Na początku 2014 roku nie powinno się zbyt wiele zmienić w kreacji stron internetowych, lecz internet wiele razy pokazał nam, że nie możemy wszystkiego przewidzieć.
Brak komentarzy
There are no comments in this article, be the first to comment!